Toepassingskaart 9: talentenontwikkeling
In college 7 hebben we de opdracht van deze toepassingskaart aangepast.
Een voorbeeld van een school met talentenontwikkeling zijn MI-scholen.
Daarvoor heb ik de twee artikelen bestudeerd.
-Artikel 1: Leraar24 (14 januari 2009), Meervoudige Intelligentie. Geraadpleegd op 31 oktober 2011 via http://www.leraar24.nl/dossier/15
-Artikel 2: Pieter Wielinga (januari 2003) Meervoudige intelligente, een andere manier van leren. Geraadpleegd op 31 oktober 2011 via www.teamonderwijs.nl/download
In plaats van een school te bezoeken heb ik een interview gehouden. Mijn buurvrouw werkt op een school die veel met MI doet. Dit interview heb ik uitgewerkt tot een kort verslagje over MI.
Bij meervoudige intelligentie gaat het erom dat verschillende aspecten van het mens-zijn worden aangesproken. Hier komen de verschillende intelligenties uit voort Meervoudige Intelligentie is volgens de uitgangspunten van Howard Gardner. De volgende acht intelligenties zijn beschreven:
-Talige intelligentie: deze leerling denkt in woorden en formuleert gemakkelijk. Dit type leerling houdt van lezen, praten en schrijven. Deze leerling kan zijn eigen ideeën goed verwoorden.
-Visueel-ruimtelijke intelligentie: om iets te onthouden gebruikt deze leerling vaak tekeningetjes of figuurtjes. De leerlingen die visueel-ruimtelijk zijn ingesteld werken graag met kleuren, schetsen en grafieken.
-muzikaal-ritmische intelligentie: Deze leerlingen zijn vrij muzikaal. Ze kunnen vaak boeiend vertellen en werken prettig met muziek op de achtergrond.
-logisch-mathematische intelligentie: Deze leerlingen denken kritisch en kunnen goed wiskundige problemen oplossen.
-interpersoonlijke intelligentie: deze leerlingen werken graag samen. Deze leerlingen zijn ook graag bereid om andere te helpen.
-intrapersoonlijke intelligentie: deze leerlingen blijven liever op de achtergrond. Het zijn leerlingen die een goed beeld hebben van wat ze wel en niet kunnen.
-lichamelijk-kinesthetische intelligentie: deze leerlingen zijn sterk in de kleine motoriek en vaak ook de grote motoriek. De leerlingen zijn vaak bewegelijk.
-natuurgerichte intelligentie: deze leerlingen leren goed door waarnemen. Ook zijn ze geïnteresseerd in de natuur.
De school waar mijn buurvrouw werkt sluit hier op aan door veel verschillende werkvormen aan te bieden. Op deze manier komen verschillende intelligenties aan bod. Verder zijn er ook de zogenaamde ‘keuzemiddagen.’ Dit zijn middagen waarbij het kind mag kiezen wat hij gaat doen. Bij elke activiteit staat een bepaalde intelligentie centraal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten