Toepassingskaart 8: constructivistische les
Eigen leerstijl
Ik heb de leerstijlen test gedaan. Deze test gaat over de verschillende leerstijlen van Kolb. Uit deze test bleek dat ik voornamelijk een dromer ben en absoluut geen beslisser. Hier herken ik mijzelf wel in. Zo kijk ik liever eerst naar hoe iemand anders een activiteit uitvoert voordat ik dat doe. Ook ben ik visueel ingesteld. Mij worden bepaalde zaken vaak duidelijker door tabellen, grafieken en plaatjes.
Observatie
De dromer
Allereerst heb ik een dromer geobserveerd. Dit omdat ik dit zelf ook ben, bleek uit de test. Deze dromer moet gestimuleerd worden. Ze pakt niet zelf haar werk, hier moet ze eerst op gewezen worden. Ook neemt deze dromer ruim de tijd voor bepaalde zaken.
De doener
Deze doener zegt zelf dat hij graag samenwerkt met andere leerlingen. Dit geloof ik graag. Deze leerling gaat direct na de uitleg aan de slag.
De denker
Deze denker vraagt weinig tot geen hulp. Hij lost liever zelf zijn zaken op.
Taal: interviewen
Deze les is gericht op de doener.
Productdoel: aan het einde van de les weten de kinderen dat ze bij een interview door moeten vragen om meer informatie te krijgen. Dit is te bereiken door open vragen.
Procesdoel: De leerlingen voeren hun voorbereidde interview met willekeurige leerlingen uit. De kinderen komen zo in contact met verschillende kinderen en zien zo dat de ene anders reageert op een interview dan de ander.
Beginsituatie: In hoofdstuk 3 hebben de kinderen geleerd hoe een reportage wordt gemaakt. Ze hebben hier gezien dat een journalist interviews houdt. Vandaag gaan ze zelf interviews houden.
Intro:
5 minuten. Onderwerpen bedenken. Bijvoorbeeld: hobby, helden, kinderboekenweek
Welke vragen worden er in een interview gesteld? Open en gesloten vragen.
5 min. Iedereen kiest een onderwerp en bereid een interview voor.
Soms is het nodig om om verduidelijking te vragen.
Kern:
2x 5 min. interviewen
5 min. 1 interview voor de klas daarna bespreken:
-welk soort vragen werd er gesteld?
-heeft de interviewer genoeg informatie gekregen?
-spraken de deelnemers duidelijk?
-hielden ze zich aan het onderwerp?
-werd er om verduidelijking gevraagd?
3 min 2e ronde interviews. De kinderen kiezen een nieuw onderwerp. Geen concrete vragen meer maar steekwoorden.
Voorbeeld:
Schoolkeuze:
-verschil
-hoe kies je?
-negatieve/positieve kanten
2x 5 min. Houden van interviews
5 min. Koppel voor de klas.
Kleine pauze
Deel 2 uit lesboek:
5 min. Lezen van tekst + geven van opdracht
5 min. Voorbereiden
5 min. Persconferentie houden kort aantekeningen maken.
5-10 min. Kort verslagje schrijven.
Reflectie algemeen
Deze les was gericht op de doener. Ik vond het een geslaagde les voor de doeners in de klas. Dit omdat de sfeer en menselijk contact belangrijk zijn voor doeners. Tijdens deze les mochten de kinderen veel samen werken.
De les opzicht vond ik ook goed gaan. De kinderen werkte goed en serieus. Naar mijn idee is het productdoel bereikt.
Waar ik de volgende keer meer op moet letten is dat ik mij meer focus op verschillende kinderen. Niet alleen de kinderen die steeds hun vinger opsteken maar ook de kinderen die dit misschien wat minder vaak doen.
Reflectie leerstijlen
Doener
Deze heb ik net al beschreven dus hier ga ik niet verder op in.
Dromer
Ik ben tegemoet gekomen aan de behoefte van de dromer dor met voorbeelden te komen. Ik heb ook de dromer die ik heb geobserveerd een aantal keer aangespoord om verder te gaan met de taak.
Denker
Deze les was misschien wat minder geschikt voor de denker. Dit omdat de ‘problemen’ in duo’s werden opgelost. Toch hebben de kinderen de tijd gehad om ook individueel te werken dus wat dat betreft is dat voor de denkers fijn.
Reflectiegesprek met de leerlingen
Uit en kort reflectiegesprek met de leerlingen bleek dat de meeste kinderen het fijn vonden om samen te werken. Veel kinderen vonden het ook fijn dat ze dingen zelf uit mochten zoeken en dat ze veel aan de slag waren. Sommige kinderen gaven aan dat ze de voorbeelden duidelijk vonden maar dat ze in het vervolg liever nog wat meer voorbeelden krijgen. Hier kan ik rekening mee houden bij mijn volgende lessen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten