vrijdag 28 oktober 2011

Toepassingskaart 4: de 1-zorgroute: Rekenen



Toepassingskaart 4: De 1-zorgroute: Rekenen


1. Analyse van het groepsplan
Op de stageschool is een zorgplan aanwezig voor deze groep. Wegens privacy kan ik dit zorgplan natuurlijk niet bijvoegen.

2. Nader uitgewerkte gegevens
Uit het groepsplan komt naar voren dat sommige leerlingen nog moeite hebben om het verschil te bepalen tussen ongelijknamige breuken. Voor deze opdracht heb ik dan ook dit onderdeel als uitgangspunt gekozen.

Tijdens een analyse van een toets kwam ik dit ook tegen. Elf van de vijftien leerlingen die deze toets heeft gemaakt heeft 0 punten op dit onderdeel gescoord (totaal te behalen punten: 4 punten). Er zijn vier leerlingen die voor dit onderdeel alle punten hebben gehaald.
Hierna heb ik in de schriften gekeken van de leerlingen, hieruit bleek dat sommige leerlingen in hun schriften beter hebben gescoord dan dat ze op de toets hebben gedaan.
Uit deze gegevens heb ik drie groepen leerlingen kunnen maken wat betreft dit onderdeel van breuken.

Groep 1: beneden gemiddeld
Groep 2: gemiddeld
Groep 3: bovengemiddeld

3. Onderwijsbehoeften
Groep 1
Deze leerlingen hebben een instructie nodig die niet in de formele fase zit maar een instructie die in de context of materiaal fase zit. Als ik kijk naar enkele individuen binnen deze groep zie ik dat zij veel aandacht van de leerkracht hiervoor vragen. Nb. In deze groep zitten 6 ‘zwakke rekenaars.’

Groep 2
De leerlingen in deze groep zitten, vallen enkel uit op dit onderdeel. Als ik kijk naar de rest van de resultaten van de toets zijn ze wel op niveau, het gaat dus enkel om dit onderdeel. Deze leerlingen hebben een instructie nodig die in de modelfase zit. Net een stapje terug in plaats van de formele fase.

Groep 3
Deze leerlingen beheersen deze stof. Een leerling kan gewoon verder gaan met de gewone stof. Voor twee leerlingen is er een differentiatie programma. Hier krijgen de leerlingen al extra uitdaging. De groepsleerkracht hoeft hier dus niet een apart handelingsplan voor te schrijven.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten