dinsdag 25 oktober 2011

Toepassingskaart 3: De hersenvriendelijke les




Toepassingskaart 3: De hersenvriendelijke les

Met mijn mentor heb ik besproken om een geschiedenis les te geven. Het is de introductieles over het nieuwe onderwerp namelijk de industriƫle revolutie. Bij het voorbereiden heb ik het voorbereidingsformulier van de pabo gebruikt. Mijn voorbereiding staat hieronder.

Voorbereidingsformulier
Bouwplan van het voorbereiden voor een leersituatie

Vakgebied: Taal
Aantal leerlingen: 18
Duur: 40 minuten


Specifieke hersenvriendelijke elementen
Mijn focus, zoals net beschreven is:
-vragen in de lucht houden
-8 seconden regel

Mijn les bevat de volgende hersenvriendelijke elementen:
-voorkennis activeren
-gevisualiseerde doelen
-informatie op verschillende manieren
-formuleren van doelen vooraf aan de les
-reflecteren met de kinderen

Reflectie
Wat vond ik goed gaan en wat is hiervan het effect op de kinderen?
Ik vond dat de introductie goed ging. De kinderen keken geboeid naar de power point presentatie. Ze hielden zich aan de opdracht. Ook was het mooi om te zien dat sommige kinderen erachter kwamen dat ze al meer weten dan ze eigenlijk dachten.
Het zelfwerken en duowerken ging prima. De kinderen overlegde op fluisterniveau zoals afgesproken. Ook waren de vragen goed gemaakt. Het leerdoel is dus bereikt.

Ik was helaas niet zo tevreden over het eerste deel van de leerfase. De kinderen praatte door elkaar. Ik ben niet duidelijk genoeg geweest in wat ik van ze verwachtte tijdens dit onderdeel van de les.

Reflectie met de kinderen
Ik heb gecontroleerd of de kinderen de doelen hebben behaald.
De kinderen vonden het leuk dat ze samen mochten werken vertelde ze want ze vonden het fijn omdat ze elkaar dan aan konden vullen. De kinderen zeiden ook dat ze de power point presentatie leuk vonden. De kinderen vonden de les soms lastig maar niet te lastig.
Wat een kind aangaf is dat ze nu wel de verschillende uitvinders kan benoemen maar ze niet zeker weet of ze dat volgende week ook nog kan. (dit gold niet voor iedereen) Dit is voor mij een aandachtspuntje. Ik denk dat het handig was geweest om hier een mindmap over te maken. Dit heb ik niet gedaan omdat de techniek mindmapping voor de kinderen nog onbekend terrein is. Het zou wel handig zijn om mindmapping tijdens een les aan te bieden zodat we dit de volgende keer wel kunnen uitvoeren.


Helaas kreeg ik het voorbereidingsformulier niet geupload. Daarom heb ik 3 foto's hiervan geplakt. Vergroten kan door erop te klikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten