maandag 5 september 2011

Toepassingskaart 2 deel 1

1. Vijf concrete leerdoelen
- Aan het eind van blok 1 wil ik kunnen beschrijven welke middelen ik in kan zetten om 'hersenvriendelijk' les te realiseren.
- Aan het eind van blok 1 wil ik de 'snellees techniek' kunnen toepassen.
- Aan het eind van blok 1 wil ik verschillende visies van passend onderwijs bestudeerd hebben.
- Aan het eind van blok 1 wil ik minimaal twee middelen voor 'hersenvriendelijke lessen' toegepast hebben op mijn stageschool.
- Aan het eind van blok 1 wil ik antwoord kunnen geven op de volgende vraag. Kan muziek de hersenactiviteiten beïnvloeden?


3. Terugblik.
We hebben nu alle lessen HIA gehad. Nu kan ik terugblikken op mijn leerdoelen. Ik ga ze allemaal af.
- Aan het eind van blok 1 wil ik kunnen beschrijven welke middelen ik in kan zetten om 'hersenvriendelijk' les te realiseren.
Ik heb nu een heleboel tips gekregen hoe ik op een hersenvriendelijke manier les kan geven. Zo weet ik nu bijvoorbeeld dat de emoties eerst weg moeten voordat er goed les kan worden gegeven. Ook moeten de doelen voor de les zichtbaar zijn voor de leerlingen. Verder weet ik nu ook hoe ik de techniek 'mindmapping' toe moet passen.

- Aan het eind van blok 1 wil ik de 'snellees techniek' kunnen toepassen.
In het boek 'leer als een speer' staat beschreven welke technieken je hier voor kunt gebruiken. Als ik nu een studieboek lees pas ik al tenminste 2 van de 3 technieken toe. Het verbaasd me, maar ik merk echt dat het werkt. Hier heb ik veel aan gehad!

- Aan het eind van blok 1 wil ik verschillende visies van passend onderwijs bestudeerd hebben.
Ik vind dat ik dit doel nog niet genoeg behaald heb. Wie weet komt dit later nog in het jaar en anders moet ik hier zelf onderzoek naar doen.

- Aan het eind van blok 1 wil ik minimaal twee middelen voor 'hersenvriendelijke lessen' toegepast hebben op mijn stageschool.
Dit heb ik gedaan. Zie toepassingskaart 3.

- Aan het eind van blok 1 wil ik antwoord kunnen geven op de volgende vraag. Kan muziek de hersenactiviteiten beïnvloeden?
Ik was hier erg nieuwsgierig naar. We zouden in elke les drie muziekjes beluisteren. Helaas hebben we dit maar een les gedaan dus deze vraag kan ik ook niet voldoende beantwoorden.
Wel heb ik een keer thuis geprobeert om met barokmuziek te lezen. Ik vind het moeilijk om hier een oordeel over te hebben. Ik heb namelijk niet echt een verschil gemerkt met of zonder barok muziek. Ik werd in ieder geval niet afgeleid door de muziek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten