maandag 12 september 2011

Toepassingskaart 2 deel 2 (reflectie na themabijeenkomsten)

<DIV>size=2><STRONG>2. Bijeenkomstreflectie 1STRONG> <BR><EM>Wat was nieuw voor me?EM> <BR>Voor mij was de ontwikkeling van get medisch model naar het talent model nieuw. <BR><BR><EM>Wat heb ik daarvan geleerd?EM> <BR>Ik heb van dit model geleerd dat je het best kunt kijken naar het talent van een specifiek kind. Je kunt beter naar het talent dan naar het 'defect' kijken. <BR><BR><EM>Wat kan je metEM> <EM>deze nieuwe kennis/inzichten doen?EM> <BR>Nu ik dit weet kan ik proberen om op de stage de talenten van de kinderen in te zetten om persoonlijke groei te bevorderen. Ik ga meer kijken naar 'wat kunnen ze', in plaats van 'wat kunnen ze niet'. <BR><BR><BR><STRONG>Bijeenkomstreflectie 2STRONG> <BR><BR><EM>Wat was nieuw voor me?EM> <BR><BR>Voor mij was de techniek achter mindmapping nieuw. <BR><BR><BR><BR><EM>Wat heb ik daarvan geleerd?EM> <BR><BR>Ik heb geleerd hoe je een hersenvriendelijke mindmap kan maken. Bij een mindmap moet je bijvoorbeeld op de volgende punten letten: A3 vel, liggend, gebogen lijnen, het gebruik van steekwoorden en het gebruik van tekeningetjes. <BR><BR><EM>Wat kan ik met deze nieuwe kennis/inzichten doen?EM> <BR><BR>Ik kan mindmapping inzetten om hersenvriendelijke lessen te geven. Dit wil ik dan ook zeker op mijn stageschool uitproberen. <BR><BR><BR><BR><STRONG>Bijeenkomstreflectie 3STRONG> <BR><BR><EM>Wat was nieuw voor me?EM> <BR><BR>Voor mij waren de 7 uitgangspunten van de 1-zorgroute nieuw. Ik wist globaal wat de zorgroute inhield maar nu weet ik dat beter. Ook heb ik geleerd wat de verschillende cluster scholen inhouden. Ik heb ook gezien hoe ingewikkeld de organisatie verwijzingstructuur in het primair onderwijs is. Ik heb gemerkt dat dit systeem nog niet goed is opgeslagen dus daar moet ik nog extra aandacht aan geven. <BR><BR><BR><BR><EM>Wat heb ik daarvan geleerd?EM> <BR><BR>Ik heb hiervan verschillende dingen geleerd. Zo weet ik nu met wie ik contact op moet nemen voor bijvoorbeeld een kind dat in aanmerking komt voor een 'rugzak'. Ook snap ik nu het verschil tussen SBO en SO. <BR><BR><BR><BR><EM>Wat kan ik met deze nieuwe kennis/inzichten doen?EM> <BR><BR>Met deze nieuwe kennis en inzichten kan ik met het model van 'realiseren, waarnemen, begrijpen, plannen' een kind observeren. Ik kan na deze observatie hiervoor een verklaring zoeken en een plan opstellen. <BR><BR><BR><BR><BR><BR><STRONG>Bijeenkomstreflectie 4STRONG> <BR><BR>Wat was nieuw voor me?

Tijdens dit college hebben we het vooral over ontwikkelingsvolgmodellen gehad. Natuurlijk wist ik dat deze modellen bestaan maar ik heb nu meer een beeld van hoe deze modellen er uitzien.

Wat heb ik daarvan geleerd?
Ik weet nu beter langs welke lijn kinderen zich ontwikkelen.



Wat kan ik met deze nieuwe kennis/inzichten doen?

Ik kan met deze modellen kijken of kinderen in de (stage)klas in de goede richting zitten of dat ze achter of voor lopen. Natuurlijk is elk kind uniek en ontwikkeld geen enkel kind precies volgens de lijnen. Toch geeft dit model een houvast en kan ik ongeveer kijken of ze ver genoeg in de ontwikkeling zijn.

Bijeenkomstreflectie 5
Wat was nieuw voor me?
Voor mij was het sociaal constructivisme nieuw.

Wat heb ik daarvan geleerd?
Ik weet nu wat sociaal constructivisme inhoud. Ik weet dat dit berust op het inzicht dat mensen zelf betekenis gevaen aan hun omgeving. Hieribij spelen ook sociale processen een belangrijke rol.
Verder heb ik geleerd dat je leerstijl in de loop van de jaren kan veranderen.

Wat kan ik met deze nieuwe kennis/inzichten doen?
Ik kan in mijn stage uitproberen hoe de kinderen reageren op zo een soort les.

Bijeenkomstreflectie 6
Ik was helaas niet aanwezig bij dit college. Daarom heb ik mijn informatie via andere studenten.
Wat was nieuw voor me?
Ik heb begrepen dat deze bijeenkomst over meervoudige intelligentie ging. Hier heb ik mij vorig jaar al in verdiept dus veel wist ik hier al vanaf. Uit de literatuur bleek wel dat veel docenten geneigd zijn om met hun eigen intelligentie les te geven. Dit vind ik erg interessant want dit kan veel betekenen voor mijn onderwijs.

Wat heb ik daarvan geleerd?
Ook heb ik thuis een meervoudige intelligentie test gedaan. Hier kwamen twee intelligenties naar voren. Namelijk de muzikaal-ritmische intelligentie en de talige intelligentie. De talige intelligentie is nieuw voor me. Dit had ik niet verwacht. De talige intelligentie associeer ik altijd met hele mondige mensen. Zelf vind ik dat ik 'to the point' praat.

Wat kan ik met deze nieuwe kennis/inzichten doen?
Zoals ik net al zei heb ik geleerd dat docenten vaak via hun eigen intelligentie les geven. Hier wil ik tijdens mijn lessen op gaan letten dat ik meerdere intelligenties aan bod laat komen.



Bijeenkomstreflectie 7
Tijdens themabijeenkomst reflectie 7 hebben we het eerst in de klas gehad over bepaalde kinderen op de stages. Studenten gaven elkaar tips over wat ze kunnen doen in bepaalde gevallen. Dit onderdeel van de les vond ik zelf erg fijn.

Na dit onderdeel hebben we het gehad over reactiecategorieën. Er zijn twaalf reactie categorieën namelijk:
1. bevelen, gebieden, voorschrijven
2. waarschuwen, dreigen
3. moraliseren, preken, zeggen wat hij zou moeten doen
4. adviseren, oplossingen of suggesties aandragen.
5. beléren, de les lezen, logische argumenten aanvoeren
6. oordelen, kritiek leveren, oneens zijn, beschuldigen
7. schelden, stereotyperen, etiketteren
8. interpreteren, analyseren, diagnosticeren
9. prijsen, instemmen, positief waarderen
10. geruststellen, meeleven, troosten, ondersteunen
11. ondervragen, onderzoeken, verhoren
12. zich terugtrekken, afleiden, sarcastisch zijn, grapjes maken, over iets anders praten.

Met deze categorieën hebben we ook naar de eventuele effecten op de leerling gekeken bij zo een reactie.

In groepjes van 5 hebben we een module gemaakt adhv het boek 'leer als een speer'. Ik had het hoofdstuk dat ging over snellezen, concentreren en luisteren. Ik vond dit een handige opdracht omdat dit iets is dat je ook echt kunt gebruiken in de lessen.

Wat was nieuw voor me?
Nieuw voor mij waren de 12 reactiecategorieën en de eventuele effecten hiervan. Ook zag ik in dat ik zelf bepaalde reactiecategorieën meer gebruik dan andere. Zo komen nummer 11, nummer 4 en nummer 9 meerdere keren voor bij de oefening met situatiebeschrijvingen.

Wat heb ik daarvan geleerd?
Ik heb vooral van het onderdeel effecten veel geleerd. De letterlijke verbale reactie waar jij als leerkracht op dat moment voor kiest kan door een leerling heel anders geïnterpreteerd worden. Zo kan deze reactie (onbedoeld) destructief uitwerken.
Ik besef nu ook dat wanneer je iets tegen een leerling zegt, je ook iets over deze leerling zegt.

Wat kan ik met deze nieuwe kennis/inzichten doen?
Met deze nieuwe kennis kan ik nu beter inschatten wat het effect is van mijn reactie op een kind.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten